Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jen tak se proletět

Už od nepaměti lidé ptákům závidějí křídla. Žijeme v době, kdy je běžné letět letadlem na dovolenou, přesto vlastnit pár perutí je stále tajným snem mnoha. Sníte o tom i vy?

Sedím za psacím stolem, venku se prohánějí sněhové vločky a hrají spolu hru na honěnou, padají kolemjdoucím do vlasů a když je jich více, vytvoří slušivý klobouček. Na větvích stromů sedávají ptáci, jeden mi přilétl až k oknu, zkoumavě se zadíval do plného krmítka a opatrně se pustil do hodování. A mě se trochu zastesklo.

Je mi devatenáct, není to v podstatě žádný věk vzhledem k tomu, že mám život před sebou. A tak si říkám, kolik hezkých možností mě čeká, kolik jich můžu využít a co všechno se může stát za rok, za dva a dál. A kolik může přijít vystřízlivění a zklamání raději nepočítám, přesto každý musí být opatrný, když něco začíná. Já začínám novou etapu ve svém životě- dokončím střední školu, odstěhuji se a začnu chodit do práce. Já vím, že mě krom chvil štěstí občas potká i něco nemilého, ale také vím, že jen na mě záleží, jestli to v danou chvíli budu považovat za klad nebo zápor. Každá příhoda může být současně výzvou, které se chopí pouze připravění. Brzy vyletím z hnízda.

Sýkorka ve dřevěném krmítku načerpává potřebné síly. Jak je tak podobná nám. Rosteme, dospíváme, zrajeme a to celý život. Poznání není omezené věkem, není jen imitovanou edicí. Můžeme se učit celý život. Ve vztahu k lidem se také učíme a, uznejte sami, pokud se nevěnujeme nikomu jinému než sobě, nepoznáme hloubku žádného vztahu, protože ho sami budeme bořit svou bezohledností. Každý člověk je krásnou bytostí, která se v nikom jiném neopakuje.

Ptákům jsme záviděli let. Nyní letět může každý, kdo si našetří. Nebo alespoň každý, kdo nemá fóbii z výšek. Osobně to chápu i jako otázku povznesení se nad něco, vždyť tolik básníků psalo své verše v duchu přání odletět od problémů, od trápení světa do krajiny míru a radosti. Blázínkové. Je řešením utéct? Myslím, že nikoli. Raději s klidem v duši dokončím práci, kterou jsem začala, třeba že mi je již proti srsti. Ano, možná právě to je výsledkem zrání, ke kterému každý přijde v různou dobu úplně sám. Dá se říct, že takový člověk dospěje podruhé, duševně. Co se povznesení týče, jsem pro. Někdy je prostě potřeba podívat se na věci z jiného úhlu.

Ale i já si několikrát přála mít křídla a nestydím se proto ani trošičku. Přála jsem si je vlastnit pro druhé, pro své přátele. Kolikrát se někomu něco přihodí a padá na kolena na zem. Přála jsem si umět povznést každého, kdo mi jen dovolí pomoci mu. Budu vám vyprávět příběh, který mi četla dobrá přítelkyně, od paní, jejíž jméno si nepamatuji. Začíná takto:

Stalo se neštěstí, letadlo se zřítilo do středu pouště. K jednomu lékaři na kraji pouště přiletěl anděl a přinesl mu zprávu. Doktor se oblékl, vzal všechno potřebné a po boku anděla vyšel do pustiny. Lidé z doktorovy vesnice sledovali stopy. V jednom místě ale už šel jen jeden. A tak se začali dohadovat. "Je docela možné, že anděl doktorovi uletěl a doktor šel nakonec sám." " Je ale také možné, že anděl vzal doktora do náruče, protože cesta byla únavná, a tak ho anděl nesl dál." Poté se stalo, že dav lékaře dohonil. "Opravdu, cesta je náročná a anděl se mi nabízel, že mě odnese. Já ho však přemluvil, aby letěl napřed, protože lidé potřebují dříve útěchu a naději, než tělesné uzdravení."

Možná mi už rozumíte. Přála jsem si křídla. Křídla, která by pomohla každému opět na nohy. Stačilo by pohlazení, slovo, obětí. Přála bych si umět dělat zázraky pro druhé. Ale já nikdy nechodila po vodě ani nemám v rukou hřeby. Nemám křídla a ani mě se nevyhýbají svízelné situace. Jsem člověk a možná je to tak lepší.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Havierová | sobota 17.10.2009 15:34 | karma článku: 5,62 | přečteno: 622x
  • Další články autora

Jana Havierová

Návrat do dětských let, část 1

A je to opět tady. Jelikož jsem studentka pedagogické školy, patří do náplně osnov i čtrnáctidenní praxe. Loni to byla škola mateřská a tentokrát druhý stupeň na škole základní. Mohlo by se zdát, že tento fakt sám o sobě zacloumá mou psychikou, opak je ale pravdou. Asi se tak projevují mé sklony k masochismu, já se kupodivu těším. Tedy těšila, právě teď mám první týden za sebou a mohlo by se říct, že to byl ten jednodušší týden složený pouze z poslouchání a sledování. Ale ani ten příští týden nehodlám promarnit a rozhodně se pokusím ze sebe dostat všechno, co ve mně doteď dřímá. Nahrává mi totiž pár příjemných okolností.

5.2.2010 v 20:05 | Karma: 6,56 | Přečteno: 755x | Diskuse| Ostatní

Jana Havierová

Noc princezen

"Maturitní ples je jen jednou za život", řekls jednou a měl jsi pravdu. Já bych dodala:"nezapomenu."

31.1.2010 v 15:52 | Karma: 7,42 | Přečteno: 856x | Diskuse| Ostatní

Jana Havierová

V každém věku

Bylo šedivé ráno, ze střech se snášely chomáčky zbloudilých vloček a zaplétaly se kolemjdoucím do vlasů. Paní Zima se studenými rty tiskla k tvářím až byly narůžovělé. Každý spěchal do tepla a tak jsem zavítala po dlouhé době do cukrárny, vstříc vzpomínkám a sladkému potěšení.

27.1.2010 v 18:55 | Karma: 8,46 | Přečteno: 693x | Diskuse| Ostatní

Jana Havierová

Stalo se jednoho dne

Opět se blíží ta vytoužená chvíle mnoha malých dětí. Vánoce jsou tady a to znamená, že chvíle strojení stromku, koled a rozdání dárků jsou již na dosah. V naší rodině se Vánoce nikdy neslavily. A tak jsem v tomto ohledu laik. Ale na jeden předvánoční den nezapomenu.

23.12.2009 v 18:10 | Karma: 9,45 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Ostatní

Jana Havierová

Přátelství... co se to stalo?

Zaregistrovala jsem se na stránky. Facebook. Bylo to pro mě něco nového a většina mých přátel mi tyto stránky vřele doporučovala. A já tedy svolila a přidala se k mnoha dalším obyvatelům tohoto kybersvěta.

4.12.2009 v 12:04 | Karma: 12,79 | Přečteno: 1415x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Bakterie z vody letos zabíjí častěji, zemřelo už 23 lidí. Řada nákaz uniká

17. května 2024

Premium Kromě jiných infekcí se v Česku letos více šíří i smrtelnější legionářská nemoc, která se...

Slovensko k tragédii směřovalo dlouho, tímhle prohráli všichni, míní expert

17. května 2024

Premium Bývalý slovenský novinář a bezpečnostní expert Milan Žitný je přesvědčen, že k tragické události,...

V Kladně hořel sklad olejů a autodílů, škoda je čtyřicet milionů korun

16. května 2024  12:31,  aktualizováno  22:59

V kladenské ulici Železničářů ve čtvrtek hořela průmyslová hala se skladem olejů a autodílů. U...

Soud v Haagu začal řešit Gazu. Genocida dosáhla strašlivé úrovně, zaznělo

16. května 2024  22:40

Genocida, kterou Izrael páchá v Pásmu Gazy, dosáhla strašlivé úrovně, prohlásil zástupce...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...